مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 53
  • بازدید دیروز : 59
  • بازدید کل : 206505

تأثیر قرآن در زندگی دنیوی و اخروی انسان


تأثیر قرآن در زندگی دنیوی و اخروی انسان

عنوان: تأثیر قرآن در زندگی دنیوی و اخروی انسان

قالب بندی: WORD

تعداد صفحات: 17

توجه: این تحقیق در مورد تأثیر قرآن در زندگی دنیوی و اخروی انسان می باشد که اثرات قرآن بر زندگی فردی ، اجتماعی ، دنیوی و اخروی انسان را مورد بررسی قرار خواهد داد.

مقدمه
قرآن چیزی جز کتاب هدایت در زندگی نیست: “هدی للمتقین”. قرآن کتابی است برای انتخاب بهترین زندگی که سعادت جاودانه در پرتو آن تحقق می‌یابد. آیا قرآن در مورد چگونه زیستن است و چگونگی رفتار را با خداوند و انسان‌هایی دیگر به خوبی تبیین نموده است.
زندگی حقیقی و حیات طیبه در پرتو علم به دستورها و رهنمودهای قرآن شکل می‌گیرد: “ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اجابت کنید خدا و رسولش را هنگامی که شما را به چیزی می‌خواند که مایه حیات شما است” نیز فرمود: “هر کس کار شایسته انجام دهد، مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن باشد، پس او را حیات و زندگی پاکیزه بخشیم”.
چون قرآن روش درست زیستن را به انسان می‌آموزد و برنامه‌ای را که در بر گیرنده تمام ابعاد زندگی انسان و تضمین کننده سعادت فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی اوست، ارائه می‌دهد، به میزانی که انسان آموزه‌ها و دستورهای قرآن را در زندگی به کار بندد، موفقیت کسب خواهد کرد اما هر اندازه از قرآن فاصله بگیرد، دچار خسارت و ضرر خواهد شد.
زندگی قرآنی بر اساس رعایت مقررات و عدالت و احسان و صفا و صمیمیت است و مردمی که این گونه زندگی کنند، دارای اطمینان خاطر و آسایش خواهند بود و سعادت ابدی و جاودانه را در آغوش خواهند گرفت؛ البته آگاهی کامل نسبت به این موضوع نیازمند بحث و بررسی گسترده و تأمل در آیاتی از قرآن است که چگونگی رفتار مسلمان را تبیین می‌کند. جهت اطلاع بیشتر با استفاده از فهرست موضوعی تفسیر نمونه موضوع “رفتار یک مسلمان و چگونگی جامعه اسلامی” را ملاحظه فرمایید.

برخي از آثار قرآن در زندگي فردي و اجتماعي
۱٫ قرآن‌، سبب هدايت فرد و جامعه است‌؛
ذَ َلِكَ الْـكِتَـَب‌ُ لاَ رَيْب‌َ فِيه‌ِ هُدًي لِّلْمُتَّقِين‌;(بقره‌،۲) هيچ شكي در اين كتاب نيست‌، قرآن
هدايت براي پرهيزگاران است‌.”
۲٫ قرآن‌، انسان را از غفلت خارج مي‌كند و به مقام توجه و تذكر مي‌رساند;
“وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْءَان‌َ لِلذِّكْرِ فَهَل‌ْ مِن مَّدَّكِرٍ;(قمر،۱۷) ما قرآن را براي متذكر شدن آسان ساختيم‌; آيا متذكر شونده‌اي هست‌؟”
۳٫ قرآن شفا همه بيماري‌هاي فكري‌، اخلاقي و حتي جسمي است‌;
“وَ نُنَزِّل‌ُ مِن‌َ الْقُرْءَان‌ِ مَا هُوَ شِفَآءٌ وَ رَحْمَة‌ٌ لِّلْمُؤْمِنِين‌َ وَ لاَ يَزِيدُ الظَّـَـلِمِين‌َ إِلآخَسَارًا;(اسرأ،۸۲) قرآن را نازل مي‌كنيم كه شفا و رحمت براي مؤمنان است‌
امام علي‌مي‌فرمايد: “از اين كتاب بزرگ آسماني براي بيماري‌هاي خود شفا بخواهيد و براي حل مشكلاتتان از آن ياري بطلبيد; چرا كه در اين كتاب درمان بزرگ‌ترين دردهاست‌: درد كفر و نفاق و گمراهي و ضلالت‌.”(مستدرك الوسائل‌، محدث نوري‌، ج‌، ص‌، مؤسسه آل البيت)‌
و در جاي ديگر مي‌فرمايد: “كتاب خدا را محكم بگيريد، زيرا رشته‌اي بسيار مستحكم است و نوري آشكار است‌، دارويي شفا بخش و پربركت است و آب حياتي است كه عطش تشنگان حق را فرو مي‌نشاند; هر كس به آن تمسك جويد او را حفظ مي‌كند، و آن كسي كه به دامنش چنگ زند نجاتش مي‌بخشد”(بحار الانوار، علامه مجلسي‌، ج‌، ص‌، مؤسسه الوفأ)
۴٫ قرآن نجات دهندة از فتنه‌ها، شفاعت كننده انسان‌ها و راهنمايي به بهشت است‌.
پيامبر اكرم‌مي‌فرمايد: “هر گاه فتنه‌ها چون شب تار شما را احاطه نمود به قرآن روي آوريد چرا كه شفاعتش پذيرفته و گزارشش از اعمال بندگان تصديق مي‌شود.هر كه قرآن را پيشواي خويش قرار دهد، او را به بهشت رهبري نمايد و هر كه آن را پشت سر اندازد به دوزخش كشاند، راهنمايي است كه انسان را به بهترين راه‌ها، راهنمايي مي‌كند.”(اصول كافي‌، كليني‌، ج‌، ص ۵۹۸، دارالكتب الاسلاميه‌
۵٫ قرآن‌، سبب آرامش دروني است زيرا يكي از نام‌هاي قرآن‌، ذكر است‌
“ذَ َلِكَ نَتْلُوه‌ُ عَلَيْكَ مِن‌َ الاْ َيَـَت‌ِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيم‌;(آل‌عمران‌،۵۸) و يادآوري حكيمانه است‌.” و خداوند مي‌فرمايد:
“الَّذِين‌َ ءَامَنُواْ وَ تَطْمَئـِن‌ُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّه‌ِ أَلاَ بِذِكْرِ اللَّه‌ِ تَطْمَئـِن‌ُّ الْقُلُوب‌;(رعد،۲۸) آگاه باشيد با ياد خدا قلب‌ها آرامش مي‌يابد.
بي شك‌، تربيت و تزكيه انسان‌ها، برخورداري از جامعه‌اي ايده آل و سعادت جاودانة همگان در گرو شناخت قرآن‌، انس با آن‌، كسب معارف والاي آن‌، عمل به احكام و دستورات اين كتاب الهي است.‌

فهرست مطالب

مقدمه

برخی از آثار قرآن در زندگی فردی و اجتماعی

اثر قرآن بر دل مومنان و ستمگران

قرآن شفاء است

قرآن رحمت برای مومنان است

قرآن برای ستمگران افزونی خسارت است

قرآن داروئی بدون عوارض جانبی

دیدگاه قرآن در مورد پیشرفت در زندگی دنیوی و اخروی

توکل

تفکر

صبر

شکر

منابع و مآخذ


مبلغ واقعی 25,000 تومان    22% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 19,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 767

مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما