مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 25
  • بازدید دیروز : 54
  • بازدید کل : 204219

بررسی ارتباط سود تقسیمی با بازده تحقق یافته شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران


بررسی ارتباط سود تقسیمی با بازده تحقق یافته شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران

عنوان: بررسی ارتباط سود تقسیمی با بازده تحقق یافته شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران

قالب بندی: WORD

تعداد صفحات: 69

این پروژه در مورد ارتباط سود تقسیمی با بازده تحقق یافته می باشد که در 5 فصل و به صورت تحقیقی و پژوهشی تهیه و تنظیم شده ، کلیه استانداردهای مورد نیاز یک پروژه در آن رعایت شده و به صورت بسیار کامل می باشد. این پروژه به دانشجویان رشته حسابداری ، اقتصاد ، امور مالی و دیگر رشته های مرتبط با آن پیشنهاد می گردد.

چکیده

سياست هاي تقسيم سود يكي از بخش هاي ابتدايي تامين مالي شركت هاست كه به وسيله مدل هاي مالي پيچيده تحليل مي شود و يكي از مشكلاتي است كه اكثر كارشناسان مالي با آن مواجه هستند . به همين دليل همچنان مطالب بسياري درباره تاثيري كه سود تقسيمي بر بازده تحقق یافته شرکت ها و ساير مواردي كه مربوط به عملكرد شركت مي شود ، بيان نشده است.

عقيده بر اين است كه اعلام سود تقسيمي به عنوان يك پيش بيني كننده مطلوب از عملكرد مالي آتي شركت ها است . شواهد حاكي از آن است كه تحليل ميزان سود تقسيمي و تغييرات آن در طول زمان مي تواند اطلاعات مفيدي در مورد عملكرد مالي شركت و توانايي آن در جهت ايجاد جريان نقد آتي ، به سرمايه گذاران ارائه كند. محققان نشان داده اند كه تعديلات سود تقسيمي باعث تغييرات آتي در جريان نقد مورد انتظار شركت و ارزش آن مي شود . همچنين بسياري از محققين تلاش كرده اند تا عكس العمل بازار را نسبت به تغييرات در سود تقسيمي تعيين کنند هدف پژوهش حاضر بررسي ارتباط سود تقسیمی با بازده تحقق یافته شرکت های پذیفته شده در بورس اوراق بهادار ایران می باشد .

با اجراي اين پژوهش ميتوان انتظار داشت كه سرمايه گذاران، مديران مالي و دست اندركاران بازار سرمايه كشور با شناخت بهتر از اثر سود سهام بر رفتار سرمايه گذاران و واكنش آنها به اين تصميم و با اعمال سياست هاي مناسب و مؤثر باعث رونق بازار سرمايه گردند.

مقدمه
بورس اوراق بهادار عمده ترين راه تجهيز و تخصيص بهينه سرمايه در کشور است و شناخت اين بازار و عناصر و ارتباطات موجود در آن يکي از عوامل مهم توسعه بازار سرمايه محسوب ميگردد. يکي از عناصر مهم اين بازار سرمايه گذاران هستند.
سرمايه گذاران از انجام سرمايه گذاري در سهام شرکت ها اهداف مختلفي دارند. سلايق و انگيزه هاي متفاوت سرمايه گذاران در مورد توزيع يا نگهداري سود شرکت ها، به انتظارات متفاوت آنها در خصوص سياست تقسيم سود شرکت منجر ميگردد. همچنين تقسيم سود و تغييرات آن ممكن است از نظر سرمايه گذاران تعابير متفاوتي داشته باشد و به عكس العمل متفاوت سرمايه گذاران در برابر اين پديده منجر گردد.
نتایج نهایی عملیات واحدها و موسسه های انتفاعی ، در سود یا زیان آنها خلاصه می شود. اگر حاصل عملیات، بیانگر سودآوری باشد، شرکت های ممکن است اقدام به تقسیم سود نمایند. در عین حال، در برخی موارد ، شرکت ها بنا به دلایلی از تقسیم سود بین سهامداران خودداری می نمایند. در این موارد، شرکت ها سود خالص سالانه را به سود انباشته اضافه می کنند. از جمله علل عدم تقسیم سود در شرکت های سهامی ، مشکل کمبود نقدینگی یا قصد شرکت برای سرمایه گذاری در طرح های آتی را می تواند نام برد. سود سهام به سه شکل مختلف می باشد که شامل سود سهام نقدی، سود سهام غیرنقدی و سود سهمی یا سهام جایزه است.
بیان مسأله
یکی از مباحث مهم برای مدیران مالی تقسیم سود بین سهامداران است که انتظار می رود ارتباط مستقیمی با بازده شرکت ها داشته باشد. تقسیم سود سهام در شرکت ها به روش های مختلفی انجام می شود که معمولاً در طول سال ها این روش ها در هر شرکتی نهادینه می گردد. تقسیم سود سهام در هر شرکت ، به یکی از سه حالت های زیر می باشد:
1- خط مشی تقسیم سود ثابت: در این حالت، هر سال مبلغ نسبتاً ثابتی به عنوان سود هر سهم بین سهامداران تقسیم می شود.
2- خط مشی تقسیم سود متغیر: در این حالت، درصد ثابتی از سود خالص هر سال بین سهامداران تقسیم می گردد، این درصد معمولاً ثابت است، ولی از انجایی که سود خالص شرکت در هر سال، ممکن است نوسان های زیادی داشته باشد، سود تقسیمی هم بر پایه همین نوسانهاست.
3- خط مشی تقسیم سود ثابت به علاوه سود اضافی: این خط مشی بین دو حالت قبلی قرار دارد. یعنی درصد و مبلغ ثابتی سود به عنوان سود سهام تعیین شده و مازاد بر آن به عنوان مبلغ متغیر به مبلغ ثابت اضافه می شود. در کنار خط مشی های فوق ، گاهی ممکن است شرکتی سود خالص سالیانه خود را در وهلۀ اول صرف سرمایه گذاری در طرح های توسعه بنماید و اگر مبلغی باقی ماند، آن را بین سهامداران تقسیم کند. این حالت نیز خط مشی تقسیم سود باقیمانده نام دارد.
شرکت ها سیاست های مختلفی را برای تقسیم سود دارند، ولی صرفنظر از سیاست خاص هر شرکت، مدیران سعی می کنند با توجه به اطلاعاتی که از آینده شرکت دارند میزان سود تقسیمی را طوری تنظیم کنند که از تأثیرات منفی تغییرات سود تقسیمی بر روی سهامداران احتراز نمایند.
با توجه به فرضيه محتواي اطلاعاتي يا علامت دهي، آغاز پرداخت سود سهام توسط يك شركت و يا افزايش قابل توجه سود سهام توسط شركت، ميتواند پيام هاي متفاوتي از ديد سهام دارن مختلف داشته باشد. پرداخت سود كم باعث كاهش عدم اطمينان شرکت ها نسبت به دريافت بازده سرمايه شان ميشود و همانطور كه فرضيه علامت دهي نشان می دهد افزايش سود سهام از ديد سرمايه گذاران نشانه توانايي سودآوري آتي شركت بوده و به عنوان يك خبرخوب مبني بر روشن بودن افق آينده شركت از ديد مديريت تفسير ميشود. از طرفي برخي سرمايه گذاران ممكن است افزايش سود سهام را نشانه در دست نبودن فرصت هاي سرمايه گذاري و رشد و توسعه و يا عدم استفاده شركت از اين فرصتها دانسته و در نتيجه افزايش سود سهام از ديد آنها علامت مثبتي نيست. اين دسته احتمالا به فروش سهام اين شركت ها اقدام خواهند كرد. به عبارتي نوع تصميم شركت در توزيع سود و يا توزيع نكردن آن ميتواند در حجم معاملات سهام شركت و ساختار سهامداران آن مؤثر باشد. احتمال ديگري نيز وجود دارد و آن اينكه سرمايه گذاران نسبت به سود سهام بي تفاوت باشند و به خصوص با توجه به هزينه معاملات، نسبت به آن عكس العملي نشان ندهند.
همچنین برای اینکه افراد به سرمایه گذاری تشویق شوند باید از سرمایه گذاری بالقوه خود انتظار کسب نرخ بازده مثبت داشته باشند. این امر باعث خواهد شد که سرمایه گذار در آینده ثروت بیشتری داشته باشد و در نتیجه در آینده از فرصت ها و امکانات بیشتری بهره مند گردد، از این رو انتظار می رود کسب بازده موجب شود که سرمایه گذار مصرف خود را به تعویق اندازد.
بنابراین نرخ بازده سهام در طی یک دوره زمانی معین را به این صورت حساب می کنند: تغییرات قیمت سهم مزبور در طول آن دوره را با سود نقدی جمع و سپس حاصل آن ها را بر قیمت اول دوره سهم یاد شده تقسیم می کنند.
اصولاً یکی از اهداف اصلی در سرمایه گذاری کسب سود و به عبارتی دیگر کسب بازدهی می باشد. از آنجا که در بورس اوراق بهادار یکی از اطلاعات منتشر شده جهت ارزیابی سود تقسیمی بوده و سرمایه گذاران بر اساس این نسبت ، اقدام به انتخاب نوع سهام جهت سرمایه گذاری می نمایند. لذا برای بررسی کارآیی این نسبت ابتدا باید بررسی نمود که آیا ارتباطی بین بازدهی و نسبت مذکور در شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار ایران وجود دارد یا خیر؟ و در صورت وجود ارتباط آیا این ارتباط معنی دار است یا خیر؟

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه

بیان مسأله

اهمیت موضوع

علت انتخاب موضوع

فرضیه تحقیق

محدوده تحقیق

روش تحقیق

پیشینه تحقیق

محدودیت های تحقیق

فصل دوم: ادبیات تحقیق

مقدمه

مفهوم سود و سودآوری

ماهیت سود تقسیمی و نقش آن

اهداف سیاست تقسیم سود

جایگاه سیاست تقسیم سود در مدیریت مالی

سیاست تقسیم سود سهام و تامین مالی داخلی

روش های تقسیم سود

1-تقسیم سود نقدی

توجیه ثبت سود سهام

2- سهام جایزه

3-تجزیه سهام

4- تجمیع سهام

5- بازخرید سهام

6- سود سهام به صورت دارایی

7- سود سهام به صورت اوراق قرضه

محدودیت ها و عوامل کنترل کننده موثر بر سیاست تقسیم سود

1- محدودیت قانونی

2- وضعیت نقدینگی

3-محدودیت های قرارداد وام

4- دسترسی شرکت به بازار های پول و سرمایه

5- توجه به سیاستهای رشد و توسعه شرکت

6- تاثیر آثار مالیاتی تقسیم سود

فصل سوم: گروه های مختلف سرمایه گذار

تقسیم بندی گروه های مختلف سرمایه گذار

تفاوت سود تقسیمی در بین کشورها

تفاوت در مراحل رشد

تفاوت در نرخ مالیاتی

تفاوت در کنترل شرکت

فصل چهارم: نظریه های مربوط به تقسیم سود

مقدمه

سرمایه گذاری مجدد سود سهام

ثبات سود سهام

تأثیر تغییرات سود سهام بر قیمت و بازده سهام

تاریخ های مرتبط با تقسیم سود سهام

سود غیرنقدی سهام

سود سهمی

محتوای اطلاعاتی تقسیم سود سهام

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

نتیجه گیری

پیشنهادات

منابع و مأخذ

منابع فارسی

منابع انگلیسی


مبلغ قابل پرداخت 12,600 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما