مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 71
  • بازدید دیروز : 54
  • بازدید کل : 204265

بررسی جایگاه ارزشهای شهروندی در کتابهای درسی دوره آموزش ابتدایی


بررسی جایگاه ارزشهای شهروندی در کتابهای درسی دوره آموزش ابتدایی

عنوان: بررسی جایگاه ارزشهای شهروندی در کتابهای درسی دوره آموزش ابتدایی

قالب بندی: WORD

تعداد صفحات: 72

این پروژه در جایگاه ارزشهای شهروندی در کتابهای درسی دوره آموزش ابتدایی می باشد که در 5 فصل و به صورت تحقیقی و پژوهشی تهیه و تنظیم شده و کلیه استانداردهای مورد نیاز یک پروژه در آن رعایت شده و به صورت بسیار کامل می باشد. این پروژه به دانشجویان رشته های علوم اجتماعی ، علوم تربیتی ، آموزش ابتدایی و دیگر رشته های مرتبط با آن پیشنهاد می گردد.

چکیده

این مساله که چرا اکثر شهروندان ما با مفاهیم مربوط به شهروند بیگانه اند و شناخت کمی نسبت به حقوق و مسئولیت های شهروندی خود دارند ، به موضوع اجتماعی شدن افراد بر می گردد و اینکه ابزار هایی که افراد بدان وسیله جامعه پذیر می شوند به چه میزان و به چه نحوارزشهای شهروندی دموکراتیک را در افراد نهادینه می کنند مفهومی که در این پژوهش به عنوان چارچوب نظری در نظر گرفته شده است مفهوم بازتولید فرهنگی است و ابزاری که بخشی از این بازتولید از طریق آن انجام می پذیرد ، کتابهای درسی در نظر گرفته شده است . در این پژوهش مفهوم انتزاعی شهروندی ، مقوله بندی و شاخص گذاری شده و اعتبار این مقوله بندی توسط اساتید علوم سیاسی دانشگاه تهران تایید شده است متون مورد تحلیل در این پژوهش از کتابهای درسی فارسی ،مطالعات اجتماعی ، هدیه های آسمان انتخاب شده و با استفاده از روش تحلیل انتقادی گفتمان ، گفتمان شهروندی موجود در این متون مورد توصیف و تفسیر و تبیین قرار گرفته است بر اساس آنچه که به طور خلاصه از یافته های تحقیق بر می آید ، به نظر می رسد متونی که به طور نمونه از کتابهای درسی دوره آموزش عمومی انتخاب کرده ایم ، دلالت بر این مساله دارد که ارزش های شهروندی حاکم بر کتابهای درسی ما یک گفتمان ایدئولوژیک و تعهد مدار است که به جا ی آموزش ارزش های شهروندی به القاء ایدئولوژی هایی همچون تقید ، اطاعت و انفعال سیاسی ، قناعت و تحمیل ، مرد سالاری و برتری طلبی مذهبی و فرهنگی می پردازد.

واژگان کلیدی : ارزش های شهروندی ، کتاب درسی ، بازتولید فرهنگی ، تحلیل انتقادی گفتمان

مقدمه

واژه شهر وند از دو واژه «شهر» به معنای جامعه انسانی و «وند» به معنای وابستگی است و نخستین بار توسط افلاطون ، فیلسوف و متفکر یونانی مطرح شد و در قرون اخیر با انقلاب کبیر فرانسه و « اعلامیه حقوق بشر و شهروند» در قرن ۱۸ پا به عرصه گذاشت که رعایا به مقام شهر وندی ارتقا یافتند یعنی از حقوق و تکالیفی برخوردار شدند که بیانگر عدالت ، حقوق مدنی و سیاسی و اجتماعی افراد در جامعه بود.

به طور کلی شهروند مفهوم جدیدی است که با پیدایش نخستین دولت های ملی به وجود آمد مفهوم شهروندی در قلمرو جامعه مدنی معنا می یابد . بنابراین شهروندی و جامعه مدنی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

این حق جزو حقوق ذاتی انسان است و با تولد او بوجود می آید و غیر قابل انتقال است و هر انسانی از هر مذهب و نژاد ، رنگ و زبان مستحق برخورداری از آن است . شهروندان افرادی هستند که در محدوده سیاسی جغرافیایی یک کشور زندگی می کنند و جزئی از یک ملت و به عبارتی تابعیت یک کشور را دارند.

حقوق شهروندی بخشی از حقوق اساسی یک کشور است که شامل حال شهروندان و تبعه آن کشور می شود و در قانون اساسی ایران نیز به آن اشاره شده و برای همه افراد ملت حقوق مساوی قائل شده است.

دین اسلام نیز بر کرامت ، ارزشمندی و هدفمندی انسان تاکیده کرده و در موضوع حقوق شهروندی قائل به حقوق تساوی زن و مرد است شهروندی وصفی عادلانه برای همه افراد یک ملت است که ارتباط افراد و گروههـــــای مختلف را نظم می بخشد و از هرج و مرج در جامعه جلوگیری می کند ( پیروی – لیلا -۱۳۹۲).

آنچه در این تحقیق به عنوان یک مفهوم کلیدی در نظر گرفته شده است مفهوم باز تولید است و ابزاری که بخشی از این تولید از طریق آن انجام می پذیرد کتاب درسی در نظر گرفته شده است به نظر می آید کتابهای درسی ، خصوصا در سنین پایین که معمولا کودکان یا مطالعات غیر درسی ندارند ویا مطالعات خارج از کتابهای درسی بسیار محدود است در زمینه القاء ارزشهای اجتماعی عنصر بسیار مهمی می باشند نهاد مدرسه به همراه خانواده از مهمترین نهادهای اجتماعی کننده افراد می باشد که در سالهای اولیه زندگی شهروندان نقش الگو بخش و تعیین کننده ای ایفا می کند.

در واقع هدف از این تحقیق دستیابی به چگونگی بازنمایی مفهوم شهروندی و ارزش های منتسب به آن در متون کتاب درسی است تا بدین وسیله یک تصویری از شهروند مورد نظر سیاست گذاران فرهنگی ما به دست آید . هدف ما دستیابی به مقولات شهروندی و نسبت میان آنها با یکدیگر است.

فهرست مطالب

فصل اول : کلیات
چکیده فارسی
چکیده انگلیسی
۱-۱- مقدمه
۱-۲ – بیان مسئله و اهمیت تحقیق
۱-۳- فرضیه های تحقیق
۱-۴- اهداف تحقیق
۱-۵- روش پژوهش و مراحل انجام پایان نامه
فصل دوم : مبانی نظری
۲-۱ – ادبیات مفهوم شهروندی
۲-۱-۱- واژه شناسی مفهوم شهروندی و مفاهیم نزدیک به آن
۲-۱-۲- تعاریف مفهوم شهروندی
۲-۱-۳- پیشینه تاریخی مفهوم شهروندی
۲-۱-۴ – دیدگاه نظری جدیدتر درارتباط با شهروندی
۲-۲- چارچوب نظری پژوهش (نظریه بازتولید)
فصل سوم (روش شناسی)
۳-۱- جامعه آماری و روش نمونه گیری
۳-۲-ابزار گردآوری داده ها
۳-۳- دیدگاه های مربوط به روش تحلیل گفتمان
۴-۳- روش تحلیل گفتمان نورمن فرکلاف
۳-۴-۱-مرحله توصیف
۳-۴-۲-مرحله تفسیر
۳-۴-۳- مرحله تبیین
فصل چهارم( یافته های تحقیق)
۴-۱- توصیف و تفسیر متون
۴-۱-۱ – توصیف و تفسیر متن شماره ۱
۴-۱-۲ – توصیف و تفسیر متن شماره ۲
۴-۱-۳ – توصیف و تفسیر متن شماره ۳
۴-۱-۴ – توصیف و تفسیر متن شماره ۴
۴-۱-۵ – توصیف و تفسیر متن شماره ۵
۴-۱-۶ – توصیف و تفسیر متن شماره ۶
۴-۱-۷ – توصیف و تفسیر متن شماره ۷
۴-۱-۸ – توصیف و تفسیر متن شماره ۸
۴-۱-۹ – توصیف و تفسیر متن شماره ۹
فصل پنجم ( بحث و نتیجه گیری)
۵-۱- آزادی
۵-۲-برابری
۵-۳-مشارکت
۵-۴-رفاه امنیت
۵-۵-احترام
۵-۶-تعهد به جامعه و قانون گرایی
۵-۷-نتیجه گیری از این تحقیق
منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی


مبلغ قابل پرداخت 19,350 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما