مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 543
  • بازدید دیروز : 54
  • بازدید کل : 208564

بررسی عوامل موثر بر نقش اجتماعی زنان در فعالیت های روستایی


بررسی عوامل موثر بر نقش اجتماعی زنان در فعالیت های روستایی

عنوان: بررسی عوامل موثر بر نقش اجتماعی زنان در فعالیت های روستایی

قالب بندی: WORD

تعداد صفحات: 57

نکته: این پروژه شامل 4 فصل می باشد و کلیه مواردی که یک پروژه پژوهشی و تحقیقی نیاز دارد را دارا می باشد و برای دانشجویان رشته علوم اجتماعی بسیار مناسب می باشد.

چکیده
زنان روستایی جمعیت قابل ملاحظه ای از جوامع مختلف را تشکیل می دهند. از سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰م) و همزمان با طرح مسایل زنان و نقش آنان در توسعه، تأثیر و چگونگی نقش زنان روستایی در توسعه و بخصوص توسعه کشاورزی مورد توجه بوده است و دلیل این امر، نقش انکارناپذیر زنان روستایی در فعالیتهای مختلف جوامع روستایی می باشد. زنان روستایی در اکثر جوامع، نیروی عمده کار کشاورزی را تشکیل می دهند.
شواهد موجود حاکی است که در آفریقا حدود ۷۵ درصد از نیروی کار کشاورزی را زنان تشکیل می دهند. در آمریکای لاتین و خاورمیانه زنان به عنوان عضو خانوار، یا در مواقع مهاجرتهای برون مرزی مردان، به میزان قابل توجهی درگیر کارهای کشاورزی هستند.
فعالیتهای مربوط به کاشت، داشت و برداشت محصول، نگهداری و مراقبت از دام و طیور و برخی فعالیتهای مربوط به بازاریابی و فروش محصولات از جمله زمینه های مشارکت زنان در کار کشاورزی به شمار می روند. در کنار کار کشاورزی، تقریبا تمامی فعالیتهای مربوط به خانه، اعم از پخت و پز، نگهداری بچه ها و نظافت منزل نیز به عهده زنان روستایی می باشد. توجه به نقش زنان روستایی در توسعه روستایی، در برگیرنده تلاش برای شناسایی هر چه دقیقتر و ارزشگذاری فعالیت آنان و رفع مسایل و موانع بر سر راه گسترش فعالیت زنان روستایی در مسیر توسعه روستایی می باشد. پرواضح است منطق توجیه کننده این تلاش، ضرورت استفاده از تمامی ظرفیتهای بالقوه منابع انسانی جهت امر توسعه می باشد.
با توجه به مطالب گفته شده ما در صدد آنیم که در این تحقیق با توجه به نقش پر رنگ زنان در فعالیت های روستایی ، عواملی را که می تواند باعث تأثیر این مهم شود را شناسایی کرده و آن ها را بررسی نماییم.
واژگان کلیدی: مشارکت روستایی، زنان روستایی ، نقش اجتماعی زنان ، فعالیت روستایی

مقدمه
زنان با توجه به نقشی که در خانواده ایفا می کنند ، می توانند به عنوان محور اصلی پیشرفت و توسعه محسوب شوند با توجه به واقعیت های ملموس جهانی متاسفانه زنان ازموقعیتی نامطلوب در سطح بین المللی برخوردارند. بطور مثال تفاوت در سطح سیاست گذاری، سرمایه گذاری و دریافت حقوق برای کار مساوی پدیده ای جهان شمول است.
میزان مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی تائیدی بر عدم توجه کافی به امور زنان و ارزش افزوده آنان است، زیرا زنان روستایی در تمام مراحل تولید محصولات کشاورزی و تولیدات دامی و به طور کلی تمامی امور دوشادوش مردان به فعالیت می پردازند و اوقات اندک فراقتشان را نیز صرف تولید صنایع دستی مانند گلیم و قالی و .. می کنند .بنابراین ایجاد زمینه های خود آگاهی هدایت توانائی های اقتصادی و اجتماعی زنان و برنامه ریزی جهت جلب مشارکت آنان در فعالیت های گوناگون الزامی است.
در مناطق روستایی زنان نقشی به مراتب بیشتر از مردان در اقتصاد خانوار و فعالیتهای درون منزل به عهده دارند و موجب رونق اقتصادی جامعه هستند. هنوز زنان جایگاه خود را در بیشتر کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه به عنوان شهروندان فعال و برخوردار از استعداد مشارکت در عرصه های اقتصادی – سیاسی – اجتماعی و فرهنگی به دست نیاورده اند و کماکان فعالیتهای زنان در محاسبات اقتصادی مد نظر قرار نمی گیرد و از آنان به عنوان نیروی کار نامرئی یاد می شود.

فهرست مطالب

چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه
بیان مسأله
اهداف تحقیق
سوالات تحقیق
چارچوب نظری تحقیق
فرضیات تحقیق
پیشینه ی تحقیق
فصل دوم: زن و توسعه روستایی
مقدمه
توسعه
توسعه روستایی
برنامه های توسعه و زنان روستایی
نقش تولیدی زنان روستایی
زنان روستایی و تولید محصولات کشاورزی
زنان روستایی و صنایع دستی
زنان روستایی و فعالیتهای دامداری
اشتغال و زنان روستایی
دانش زنان روستایی
فصل سوم: عوامل موثر در نقش زنان در فعالیت های روستایی
مقدمه
مشارکت
زنان، توسعه و مشارکت
نقش زنان در روستا
موانع فعالیت زنان در روستا
فصل چهارم: نتیجه گیری و پیشنهادات
نتیجه گیری
پیشنهادات
منابع و مأخذ
منابع فارسی
منابع لاتین


مبلغ قابل پرداخت 27,600 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما