مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 96
  • بازدید دیروز : 47
  • بازدید کل : 207482

بهداشت آب و آزمایش های تصفیه آب


بهداشت آب و آزمایش های تصفیه آب

عنوان: بهداشت و آزمایش های تصفیه آب

قالب بندی: WORD

تعداد صفحات: 46

این تحقیق با موضوع بهداشت آب می باشد و به بیان خواص فیزیکی و شیمیایی آب و آزمایش های مربوط به تصفیه آب می پردازد. این تحقیق به دانشجویان رشته های شیمی ، محیط زیست و دیگر رشته های مرتبط با آن پیشنهاد می گردد.

مقدمه
بهداشت آب موضوعي بسيار مهم در بهداشت عمومي و مديريت سلامت مي‌باشد. قبل از پرداختن به راه كارهاي عملي استحصال، انتقال، بهسازي و توزيع آن لازم است اين عنصر حياتي موثر بر سلامت و مرتبط با توسعه پايدار، شناخته شود.
شناخت آب از نظر كيفيت و كميت و چگونگي حصول آن قدمي اساسي در جهت بهينه سازي مصرف آن مي‌باشد. اگر چه بيش از سه چهارم كره زمين را آب فرا گرفته است، سهم قليلي از آب‌هاي موجود، براي مصارف بهداشتي و كشاورزي، قابل استفاده است. زيرا حدود 3/97 درصد اقيانوس‌ها و 1/2 درصد يخ‌هاي قطبي و 6/0 درصد درياچه ها و رودخانه و آب‌هاي زيرزميني وجود دارد كه حدود 36/0 درصد كل منابع آب مي‌باشد. آب اقيانوس‌ها، درياها و اغلب درياچه ها و بسياري از منابع آب زيرزميني به علت شوري بيش از حد و داشتن املاح معدني براي مقاصد بهداشتي، كشاورزي و صنعتي، غيرقابل استفاده مي‌باشند.
آب ماده حياتي است كه بطور يكنواخت در سطح كره زمين موجود نمي‌باشد. در نتيجه بسياري از نقاط كره زمين با كمبود آب مواجه است. حركت مداوم بخار آب به هوا و برگشت آن به زمين را گردش آب در طبيعت مي‌نامند.
آب سالم و پاكيزه
آب آشاميدني، علاوه بر سالم بودن لازم است پاكيزه نيز باشد. زيرا آب سالم وكدر يا بامزه نامطلوب و داشتن رنگ، ممكن است مورد اعتراض مصرف كننده قرار گرفته و مصرف كننده به طرف آب به ظاهر پاكيزه اي گرايش پيدا كند كه از نظر كيفيت شيميايي و ميكروبي، نامطلوب باشد. آب سالم آبي است كه حتي در درازمدت مصرف آن خطري براي مصرف كننده ايجاد نكند. توصيه مي‌شود آب آشاميدني نه تنها كاملا سالم باشد بلكه بايد " پاكيزه" يعني مورد پسند مصرف كننده
هم باشد. چنين آبي را مي‌توان " پذيرفتني" يا " نوشيدني" تلقي نمود. آب آشاميدني از طريق تعيين كيفيت فيزيكوشيميايي وميكروب شناختي ارزيابي وانتخاب مي‌گردد.
خواص فيزيکي آب:
پارامترهاي فيزيکي ، آن دسته از خصوصيات آب است که به وسيله حواس بينايي ، لامسه ، چشايي و يا بويايي قابل تشخيص است. مواد جامد معلق ، کدورت، رنگ ، طعم ، بو و درجه حرارت در اين گروه قرار مي گيرند.
1. جامدات معلق
چنان که پيش از اين اشاره شد جامدات مي توانند به دو صورت معلق و محلول در آب وجود داشته باشند . اگر چه بعضي از مواد جامد محلول به وسيله حواس فيزيکي قابل تشخيص هستندذ ، ولي قرار دادن آنها در گروه پارامترهاي شيميايي مناسب تر است و در بخش بعدي بيشتر شرح داده خواهند شد.
2. کدورت
معمولاً اندازه گيري مستقيمي از ذرات جامد معلق بر روي نمونه هاي گرفته شده از منابع آب طبيعي يا منابع آب آشاميدني صورت نمي گيرد . طبيعت جامدات در اين آبها و اثرات ثانويه اي که اين جامدات ايجاد مي نمايند از مقدار حقيقي آنها مهمتر است براي اينگونه آبها يک آزمايش جهت کدورت به طور متداول انجام مي گيرد.
کدورت معياري براي ميزان جذب نور و. يا پراکندگي نور توسط مواد معلق در آب است.
از آن جا که جذب و تفرق نور تحت تاثير اندازه و خواص سطحي مواد معلقث قرار مي گيرد کدورت يک اندازه گيري کمي مستقيم از ذرات معلق جامد نمي تواند به حساب آيد . براي مثال يک ذره کوچک در داخل يک ليوان آب در واقع هيچگونه کدورتي ايجاد نمي کند . اگر اين ذره به هزاران ذره کوچکتر با اندازه هاي کلوئيدي شکسته شود با وجود آن که جرم جامدات تغييري ننموده است اما کدورت به ميزاني مي رسد که قابل اندازه گيري است.
3. رنگ
آب خالص بي رنگ است ، اما آبي که در طبيعت يافت مي شود معمولاً توسط مواد خارجي داراي رنگ مي باشد . رنگ آبي که در نتيثجه تاثير مواد معلق به وجود آمده باشد ، اصطلاحاً رنگ آشکار ناميده مي شود؛ و رنگي که در اثر مواد جامد محلول پديد آمده باشد و پس از جدا سازي مواد معلق همچنان در آب باقي بماند به نام رنگ حقيقي خوانده مي شود.
4. طعم و بو
مفاهيم طعم وبو به خودي خود بيانگر خصوصيت اين دو عامل اند.از آن جا که احساس طعم وبو غالباً به يکديگر مربوط اند ومعمولاً با يکديگر اشتباه گرفته مي شوند اين احتمال وجوددارد که طعم ها وبوهاي بسيارزيادي که از تنوع برخوردارند توسط مصرف کنندگان به آب نسبت داده شوند موادي که در داخل آب ايجاد بو مي کنند تقريباً هميشه ايجاد طعم مي نمايند ولي به هيچ وجه توليد بو نمي کنند.
براي تهيه يک مخلوط 200ml مي باشد اعدا آستانل بويايي متناظر با حجم هاي متعدد نمونه ها در جدول نشان داده شده اند از آزمايش مشابهي مي توان براي تعيين ميزان طعم استفاده کرد و يا دستگاه مي تواند به سهولت از لحاظ کيفي در يک مقياس قابل قبول به آزمايش آب بپردازد.
5. دما
دما براي ارزيابي مستقيم آب آشاميدني ويا فاضلاب به کاربرده نمي شود در عين حال يکي از مهمترين عوامل در سيستم هاي آب سطحي در طبعت به شمار ميرود دماي آبها سطحي به مقدار زيادي گونه هاي بيولوژيکي موجود در آب وشدت فعاليت آنها را کنترل مي کند دما بر روي بسياري از واکنش هاي شيميايي که در سيستم هاي طبيعي آب انجام مي گيرند اثر مي گذارد همچنين دما داراي قابل ملاحضه اي بروي حلاليت گازها در آب است .

فهرست مطالب

مقدمه
خواص فيزيکي آب
آزمایش جارتست
انواع دستگاه های جارتست
آزمایش های شیمیایی
اندازه‌گیری میزان فسفات
اندازه‌گیری میزان آمونیاک
اندازه گیری میزان منگنز
اندازه‌گیری میزان کلر
اندازه‌گیری میزان
روش تعیین قلیائیت
مفهوم سختی موقت، سختی دائم و سختی کل آب
روش تعیین سختی
روش تعیین کلسیم
روش تعیین میزان سدیم و پتاسیم
روش اندازه گیری سختی کل
روش اندازه گیری قلیاییت
روش اندازه گیری کلرید
آزمایشات میکروبی
میکروب شناسی آب
شاخصهای آلودگی آب
آلودگی میکروبی
آزمون‌هاي MPN به روش چند لوله‌اي
آزمون‌هاي MPN به روش 9 و 15 لوله‌اي
روش پنج لوله‌اي
دياگرام مراحل انجام آزمايش
تصفیه آب
راه هاي بهسازي آب
پالايه يا صافي شني كند
مزاياي صافي شني كند
پالايه شني تند
مزاياي پالایه هاي شني تند
تصفيه شيميايي
چگونگي اثر گندزدايي كلر
مباني كلرزني
روش كلرزني
آزمايشات تعيين كيفيت آب آشاميدني
استاندارد سازي
مراحل و روشهای تصفیه آب
پيشنهادات
نتيجه‌گيري


مبلغ واقعی 25,000 تومان    5% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 23,750 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۲               تعداد بازدید : 36

برچسب های مهم

مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما