مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 83
  • بازدید دیروز : 93
  • بازدید کل : 207146

حقوق کارگر در اسلام


حقوق کارگر در اسلام

عنوان: حقوق کارگر در اسلام

قالب بندی: WORD

تعداد صفحات: 44

توجه: این تحقیق در مورد حقوق کارگر می باشد و به طور کامل به بررسی دیدگاه اسلام در مورد حقوق کارگر می پردازد. این تحقیق به دانشجویان کلیه رشته ها جهت دروس معارف پیشنهاد می گردد.

 

مقدمه
مسألۀ حقوق کارگر، همواره مورد بحث و بررسی و دقت نظر بوده است؛ زیرا، این امر یکی از مهم ترین موضوعات و مسائل جامعه بشری به شمار میآید. در حقیقت، این مسأله جزو زیر ساخت های نظام اجتماعی است ؛ از این رو، برای حل آن، تئوریها، اصول و قواعد متعددی پدید آمده، و قوانین زیادی وضع شده اند.
دین اسلام به دلیل این که یک نظام و برنامۀ الهی برای زندگی است، اهمیت و علاقه مندی فراوانی برای حل مشکل حقوق کارگر نشان میدهد. در ذیل به طورخلاصه، بحث خواهیم کرد که چگونه اسلام به موضوع کار و کارگر و تأمین حقوق توده های زحمتکش در جامعه، پرداخته است.
دین اسلام برای آباد شدن دنیا و آخرت مسلمانان آنان را به کار و کوشش، تشویق نموده است. از نظر اسلام بهترین عبادت و عمل، طلب روزی حلال است. در اسلام شغل مایه‌ی عزّت فرد و جامعه است، شارع مقدّس اسلام از اشتغال به برخی حرفه و مشاغل که مفسده انگیزند جلوگیری کرده است زیرا که حرفه هر شخص اثر مستقیم در اخلاق او دارد. در اسلام استخدام شدن شخص برای انجام کار، امر جائزی است. فرد مسلمان درحرفه‌های ممنوعه شرعاً نمی‌تواند اجیر و کارگر شود. کارگر نسبت به کار و کارفرما وظایفی دارد که باید آنها را به نحو احسن انجام دهد، کارفرما هم نسبت به کارگر وظایفی دارد که باید آنها را مراعات کند.
چکیده
حقوق کار به عنوان حقوق طبیعی افراد در قوانین اساسی کشورها تجلی یافته است؛ ولی از لحاظ تاریخی، حقوقکار، در پی وقوع انقلاب صنعتی، در جهان غرب، دچار تحول گردید.
از آغاز قرن نوزدهم میلادی، نخست در انگلستان و سپس در سایر کشورهای غربی در حمایت از زنان و کودکان کارگر، قوانینی وضع شدند که رابطۀ کارگر و کارفرما را تا آن زمان که تابع ارادة طرفین بود، کاملا دگرگون کردند، و آن را مشمول مقررات قانونی ساختند. از آن پس، دخالت دولت ها در روابط کارگر و کارفرما افزایش یافت، به گونه ای که انعقاد قرارداد یا فسخ آن، چگونگی تعیین و پرداخت مزد، ساعات کار، مرخصی و...موضوع قواعد خاص شدند، و برای رفع اختلافهای ناشی از روابط کار، مراجع ویژهای به وجود آمدند؛ اما اسلام قرنها پیش از دنیای غرب «حقوق کارگر» را مورد توجه قرارداده، و به حمایت واقعی از آن، برخاسته است.


فهرست مطالب


مقدمه
چکیده
مفهوم و معنای کار
اهمیت کار در اسلام
ارزش کار در سنت
ارزش کار از نظر مراجع دینی
حرفه‌ها و مشاغل حرام در اسلام
مشروعیت اجیر شدن
رابطۀ کارگر و کارفرما
١- اصل برادری و تعاون
٢- روابط بدون استثمار و بهره کشی
٣- حقوق اجتماعی مساوی
حقوق کارگر
دستمزد عادلانه و متعارف
مزد متعارف چیست؟
دستمزد واقعی چگونه محاسبه میشود؟
تعیین دستمزد به طور صریح
به تأخیرانداختن مزد یا عدم پرداخت آن
تحت فشار نبودن کارگر
عدم تحمیل خسارتهای ناروا و زیان آور
حقوق سالمندی یا بازنشستگی
جبران خسارت ناشی از حوادث حین کار
بیمۀ کار
نظام و مقررات اشتراک در سود
مشارکت در کارخانه (کارگاه)
حق اعتصاب، مذاکره و گفت وگو
لزوم پرداخت حقوق کارگر در مناسبات کارگر و کارفرما
نقش حکومت
اندیشه ناب اسلام درباره ارزش کار و کارگر
کار شایسته، کاگر شایسته، جامعه شایسته
گناهی که هرگز بخشیده نخواهد شد!
کسانی که هرگز بوی بهشت را نمی شنوند!
نتیجه گیری
منابع

 


مبلغ واقعی 25,000 تومان    39% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 15,250 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۲               تعداد بازدید : 16

برچسب های مهم

مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما