مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 66
  • بازدید دیروز : 108
  • بازدید کل : 206946

قانون ارث زوجه و زوج در حقوق ایران


قانون ارث زوجه و زوج در حقوق ایران

عنوان: قانون ارث زوجه و زوج در حقوق ایران

قالب بندی: WORD

تعداد صفحات: 78

این تحقیق در مورد قانون ارث زوجه و زوج می باشد که در 4 فصل و به صورت تحقیقی و پژوهشی تهیه و تنظیم شده و کلیه استانداردهای مورد نیاز یک پروژه پایانی در آن رعایت شده و به صورت بسیار کامل می باشد. این تحقیق به دانشجویان رشته حقوق و دیگر رشته های مرتبط با آن جهت درس های پایان نامه و کار تحقیقی پیشنهاد می گردد.

مقدمه:

مقررات اکثر کشورها در مبحث احوال شخصیه، خصوصاً در باب ارث، صرفنظر از اینکه تابع کدام یک از نظامهای حقوقی کنونی باشند؛ تحت تأثیر مذهب و اعتقادات ساکنان و مناسبات اجتماعی ـ اقتصادی همان کشور است و این تأثیرپذیری از دین و آیین به ویژه در قوانین کشورهای اسلامی بیشتر نمایان است. هرچند که علیالقاعده در حقوق داخلی یا بینالملل خصوصیشان، معمولاً پیروان سایر ادیان و مذاهب مختلف رسمی و همچنین اتباع بیگانه ـ حسب مورد ـ تابع قواعد و عادات مسلمهی متداولهی مذهب و مقررات دولت متبوع آنان میباشند.

از همین رو، قانونگذار مدنی ایران 89 ماده قانونی (از ماده 861 الی 949 در باب دوم از قسمت چهارم کتاب دوم از جلد اول قانون مدنی مصوب 18 اردیبهشت ماه 1307 هـ.ش) را با اقتباس از منابع فقهی به خصوص نظر مشهور فقهای امامیه به موضوع «ارث» اختصاص داده است. این همه، علاوه بر موادی است که در دیگر مقررات اعم از مدنی، ثبتی، کیفری، تجاری، مالیاتی، امور حسبی و غیره دربارهی حقوق ارث و تکالیف ورّاث وضع شده است.

یادگیری، آموزش و بازآموزی دانش ارث بر مبنای فرمولهای خاص خود، با استفاده از اعداد و ارقام و محاسبات ریاضی نه فقط از نظر اِعمال اسباب تملک و انتقال قهری، تعداد وراث و میزان سهمالارث در اسناد تنظیمی نسبت به ترکه در عقود، معاملات، تعهدات و الزامات آنان مهم است بلکه به ویژه از این جهت اهتمام بیشتری پیدا میکند که اخیراً توسعه وظایف سران دفاتر و واگذاری برخی از امور غیرترافعی مانند صدور گواهی انحصار وراثت از محاکم دادگستری به دفاتر اسناد رسمی در دستور کار قوای قضائیه و مقنّنه قرار گرفته است.

ارث به کلیه اموال، عناوین، بدهی‌ها، حقوق و وظایف شخص پس از مرگش گفته می‌شود که به شخص دیگری منتقل می‌گردد. ارث به مدت طولانی نقش اساسی در جوامع بشری داشته است. مجموعه قوانین انتقال ارث در جوامع مختلف متفاوت و در طول زمان تغییرات بسیاری کرده است.

«إرث» به باقی مانده اموال میت گفته می شود، که در اسلام قانون خاصی برای تقسیم آن در بین ورثه میت بیان شده است.

مطابق با قوانین اسلامی، ارث بین فرزندان پسر و دختر به صورت ۲ سهم برای پسر و یک سهم برای دختر تقسیم می‌شود. چنانچه پدر و مادر وارث باشند سهم آن‌ها نیز به صورت ۲ به ۱ خواهد بود. در صورت مرگ پدر و وجود فرزندان و مادر، ارث مادر ۱ قسمت از ۶ قسمت کل دارایی‌ها خواهد بود.

ارث از حقوق مالی و اقتصادی است که زن در مواقعی از مرد کمتر یا حتی نصف بهره‌مند می‌شود و شاید این امر دلیلی جز این که مدیریت و خرج و مخارج زندگی برعهده مرد بوده و جایی برای پس انداز شخصی باقی نمی‌ماند، نداشته باشد، البته همیشه این گونه نیست؛ در جایی نیز ممکن است زن به طور مساوی با مرد ارث برده یا حتی در مقاطعی صاحب ارث بیشتری از مرد شود. در این نوشتار به بحث ارث پرداخته و این که آگاهی کافی نسبت به قوانین و مقررات، چه بسا که نصیب بیشتری را شامل حال زنان کرده که همان حق واقعی آنان است.

فهرست مطالب

مقدمه
فصل اول: تعاریف
سهم ارث زن پس از فوت شوهر
زن چه اموالی را به ارث می‌برد؟
ازدواج موقت بدون هیچ ارثی
ارث بردن زن حتی در طلاق
ارث مرد چند زنه…؟
ارث بری فرزندان
تعریف ارث به مفهوم مصدری و اسمی
تعریف وارث و مورّث و میراث
تعبیر فقها از ارث
ارکان ارث
اسباب ارث
موانع ارث
جهات استحقاق ارث
سهام فرائض
سهم قرابت
توارث همسران
عول و تعصیب
ارث در مرگ‌های جمعی
ارث جنین، خنثی، غایب و مجوسی
فصل دوم: احکام ارث
ارث دسته اوّل
ارث دسته دوم
ارث دسته سوم
ارث زن و شوهر
مسائل متفرقه ارث
فصل سوم: مبانی فقهی وحقوقی امامیه در سهم الارث زوجه از اموال زوج
اموال موضوع ارث زوجه از دیدگاه امامیه
1- ارث بردن زوجه از تمام ترکه
2-محرومیت زوجه از عین زمین و ارث بردن او از قیمت
3-محرومیت زوجه از عین و قیمت زمین و عین ابنیه و اشجار
4-محروم نبودن زوجه از عین اشجار
5-اختصاص محرومیت زوجه به زمین خانه و اماکن مسکونی
روایات مربوط به محرومیت زوجه از بعض ترکه
بررسی روایات وسائل الشیعه
نظر قانون مدنی
بیان نظرات مختلف در محرومیت زوجه صاحب فرزند و زوجه فاقد فرزند
نظر قانون مدنی
فصل چهارم: ارث زوج و زوجه
از یکدیگر
حقوق زوجين در ارث
الف) ميزان ارث زوجه
ب) ارث زوجه در صورتي كه وارث منحصر شوهر باشد
ج) اموالي كه زوجه از آن ارث نمي‌برد
آیا زن از سرقفلی هم ارث می برد؟
منابع


مبلغ قابل پرداخت 25,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما