مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 108
  • بازدید دیروز : 95
  • بازدید کل : 207827

انواع سوخت های خودرو


انواع سوخت های خودرو

عنوان: انواع سوخت های خودرو

قالب بندی: WORD

تعداد صفحات: 98

این پروژه در انواع سوخت های خودرو می باشد و پس از تعریف سوخت و احتراق ، به معرفی و بررسی انواع سوخت های مورد استفاده در خودرو ها پرداخته می شود . این پروژه در 10 فصل تهیه و تنظیم شده و به صورت بسیار کامل می باشد. این پروژه به دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های مکانیک ، ساخت و تولید ، صنایع شیمیایی و دیگر رشته های مرتبط با آن پیشنهاد می گردد.

مقدمه
هنوز هم واکنشی که در آن سوخت با اکسيژن ترکيب می شود و گرما آزاد می کند، مهمترين فرایند توليد انرژی در جهان است.
گرما دست مايه کار مهندس است. و احتراق فرآيندی است که مهندس هر روز با آن سرو کار دارد. با گران تر شدن سوخت ها و تقاضای صنايع برای توان و بخار بيشتر ، مهندس بايد درباره چگونگی احتراق سوخت ها ، و کسب بيشترين گرما از احتراق سوخت ، بدون آلوده تر کردن محيط ، دانش بيشتری کسب کند.

هیدروژن فرآوان ترین عنصر طبیعت محسوب می شود. بنابراین دانشمندان در تلاش اند تا راهی بیابند که بتوان از هیدروژن به عنوان سوخت در خودروها استفاده کرد. آزمایشات انجام گرفته در ایستگاه فضایی بین المللی می تواند حرکت به سوی اقتصاد مبتنی بر هیدروژن را تسریع کند.
تصور کنید برای سوخت گیری خودروتان به سمت جایگاه سوخت رسانی حرکت می کنید، دهانه لوله سوخت رسانی را وارد مخزن سوخت خودرو می کنید، اما سوختی که مصرف می کنید، از نوع سوخت های متداول نیست بلکه هیدروژن است. هیدروژن گازی بی رنگ و بی بو است که از سوختن آن فقط بخار آب حاصل می شود، که سریع و بدون هیچ خطری توسط محیط اطراف جذب می شود. یک کیلوگرم از هیدروژن تقریباً سه برابر همین میزان بنزین انرژی آزاد می کند و این در حالی است که هیدروژن فرآوان ترین عنصر طبیعت محسوب می شود؛ پس جای تعجب نیست که چرا دانشمندان در تلاش اند تا راهی بیابند که بتوان از هیدروژن به عنوان سوخت در خودروها استفاده کنند. ال ساکو، مدیر مرکز تولید مواد پیشرفته تحت جاذبه ضعیف (CAMMP) در دانشگاه نورسسترون بوستون که زیر نظر ناسا مشغول فعالیت است در این زمینه می گوید: «ده ها شرکت از جمله بزرگ ترین شرکت های سازنده خودرو، موتورهایی را طراحی کرده اند که از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می کند.
این موتورها بسیار شبیه به موتورهای احتراق داخلی هستند که ما امروزه به طور گسترده ای از آنها استفاده می کنیم. سلول های سوختی، یکی دیگر از منابع ممکن برای تولید نیرو در خودروها نیز از هیدروژن استفاده می کنند. برای آن که استفاده از این فناوری ها در زندگی روزمره ممکن شود، لازم است دانشمندان راهی برای ذخیره سازی و انتقال ایمن هیدروژن بیابند که از لحاظ هزینه به صرفه بوده و با هزینه های استفاده از بنزین قابل مقایسه باشد.»
اما انجام این کار چندان هم آسان نیست. گاز هیدروژن سبک و فرار است. مولکول های کوچک H2 از طریق روزنه ها و شکاف ها و همچنین از طریق بست ها و شیرها بسیار سریع نشت می کنند و هنگامی که از این طریق خارج شدند خیلی زود تبخیر می شوند. هیدروژن چهار برابر سریع تر از متان و ده برابر سریع تر از بخارهای بنزین نفوذ می کند. این مسئله در مورد حفظ ایمنی دستگاه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ چرا که قطرات هیدروژن بسیار سریع تبخیر شده و در محیط پراکنده می شوند ومی توانند ایمنی سیستم را به خطر اندازند.
این مسئله می تواند برای هر کسی که می خواهد گاز هیدروژن را ذخیره کند، دردسرساز شود. هر چند که هیدروژن مایع بسیار متراکم است و ذخیره سازی آن آسان به نظر می رسد، اما در عین حال ذخیره کردن آن می تواند مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد؛ هیدروژن حدوداً در دمای ۲۰ درجه کلوین (۲۵۳ درجه سانتی گراد) مایع می شود. نگهداری از یک مخزن پر از هیدروژن مایع، نیازمند استفاده از یک سیستم خنک کننده جانبی سنگین است، فعلاً استفاده از این سیستم ها در خودروهای مسافربری معمولی مقدور نیست.

فهرست مطالب

فصل اول: سوخت و احتراق

مقدمه
الف- خواص شيميايی ماده
ماده
ترکیب ماده
اتم
وزن اتمی
مولکول
وزن مولکولی
واکنش شیمیایی
مخلوط مکانیکی
تشخیص ترکیب یک جسم مخلوط
متداولترین عناصر موجود در سوخت
هوا
ب- نحوه احتراق
احتراق
سوختن گاز
سوختن هیدروکربن
شعله های زرد و آبی
اصطلاح کراکینگ
دوده و دود
رفتار شعله در کوره دیگ
ج- سوخت های در دسترس
دقیق ترین روش پیدا کردن ارزش گرمایی سوخت
مواد اصلی مورد استفاده به عنوان سوخت
د- ‌ذغال سنگ، سوخت نفتی و گاز
طبقه بندی زغال
مقدار تقریبی ارزش گرمایی انواع مختلف زغال ها
گرد ذغال
میانگین ترکیب و مقدار ارزش گرمایی چوب
میانگین ترکیب و ارزش گرمایی سوخت نفتی
ترکیب و ارزش گرمایی گاز طبیعی
عناصر قابل احتراق موجود در سوخت ها
عناصر غیر قابل احتراق موجود در سوخت ها
سوختن گوگرد و تاثیر آن بر فلزات
محصولات احتراق کامل کربن، هیدروژن و گوگرد
محصولات احتراق غیر کامل کربن، هیدروژن و گوگرد
هوای اضافی لازم برای سوختن کامل
مقدار مجاز ورود هوای اضافی به کوره دیگ

فصل دوم: سوخت هیدروژن چیست

فصل سوم: اتانول به عنوان سوخت

فصل چهارم: انواع گازها

انواع گاز طبيعي موجود
الف :گاز ساختگي
ب: گاز سنتز
ج: گاز شهري
د: گاز شيرين
س: گاز طبيعي
ش: گاز طبيعي فشرده
مزاياي سي ان جي
معايب سي ان جي
الف: مايعات گاز طبيعي
ب: گاز طبيعي مايع
چهار مرحله عمده در توليد گاز مايع
ج:گاز غير همراه
چ: كلاهك
د: گاز كلاهك گاز
ه: گاز مايع (LPG)
۱- گاز طبيعي غير همراه
۲- گاز طبيعي همراه
۳- نفت خام
الف: گاز مشعل (FLARE GAS)
ب: گاز همراه (ASSOCIATED GAS)

فصل پنجم: سیستم سوخت‌رسانی خودروهای گازسوز(گاز نفتی مایع)

بخش اول – سیستم سوخت رسانی گازی نفتی مایع LPG
مخزن گاز مایع
۱ – شير اطمينان
۲ – شیر یک طرفه
۳- شیر دستی قطع جریان گاز
۴ – شیر قطع جریان ناگهانی
۵- شیر خروجی گاز مخزن
۶ – شناور
۷- شیر قطع جریان ۸۰ درصد
۸ – عقربه نشاندهنده ي سطح گاز درون مخزن
۹ – سنسور سطح گاز درون مخزن
۱۰ – :در پوش شیر مرکب یا محفظه ضد گاز
رگولاتور یا فشار شکن یا تبخیر کننده
۱- ورودی گاز مایع
۲ – اطاقک مرحله اول
۳- شیر برقی رگولاتور
۴ – اتاقک مرحله دوم
۵ – اتاقک گردش آب گرم
۶ – پیچ تنظیم دور آرام
۷- پیچ تنظیم حالت شتاب گیری خودرو
۸ – خروجی گاز مایع
شیر برقی بنزین
مخلوط کننده یا میکسر
پیچ حداکثر جریان
پر کن
کلید انتخاب سوخت
۱- کلید انتخاب سوخت
۲ – نشانگر سطح گاز مخزن
۳ – مدار ساسات
۴- مدار قطع گاز

فصل ششم: سیستم سوخت‌رسانی گاز طبیعی فشرده

مخزن گاز طبیعی فشرده (CNG)
سیگنال های ورودی (ECU)
سیگنال های خروجی (ECU)

فصل هفتم: انواع مخزن CNG

چهار دسته کلی مخازن CNG
۱- مخازن CNG-I
۲- مخازن CNG-II
۳- مخازن CNG-III
۴- مخازن CNG-IV

فصل هشتم: جایگاه‌های سوخت‌گیری (CNG)

مقدمه
وزن مخصوص
نقطه جوش
نقطه ذوب
ارزش حرارتی
حد احتراق
تاريخچه CNG (جهان)
تاريخچه (ايران)
جايگاه هاي سوخت گيري CNG
۱ – انواع ايستگاه‌های سوخت‌رسانی CNG
۱-۲ ايستگاه سوخت‌رسانی کُند
۲-۲ ايستگاه سوخت‌رسانی سريع
۳-۲ ايستگاه سوخت‌رسانی مادر-دختر
۳- معرفي تجهيزات يك جايگاه
۱ – ۳ سيستم خشك كن گاز
۲-۳ توزيع كننده
۳-۳ مخازن ذخيره سازي
۴ – ۳ سيستم لوله كشي و شيرها
طبقه بندي نواحي جايگاه هاي سوخت گيري CNG از نظر بروز خطر
۴ – نكات قابل توجه در طراحي و نصب جايگاه ها
۵ – كمپرسورهاي CNG
انواع كمپرسور
انواع كمپرسورها
انواع جابجايي مثبت
نواع ديناميكي
۶ – كمپرسور نوع جابجايي مثبت
۱ – ۶ رفت و برگشتي
دسته بندي كمپرسورهاي رفت و برگشتي
الف- از لحاظ تعداد عملكرد
ب- از لحاظ موقعيت محركه و كمپرسور
اجزاي عمده كمپرسورهاي رفت و برگشتي
پيستون
شاتون
ميل لنگ
دريچه ها
۷- خنك كاري كمپرسورها

فصل نهم: تأثیر میدان مغناطیسی بر روی سوخت

اثر ميدان مغناطيسي
مزاياي مبدل هاي مغناطيسي
تاريخچه ي استفاده از مگنت در صنعت و سوخت
تاريخچه ي تحقيقات در ايران
نمونه اي از استفاده هاي مبدل هاي مغناطيسي در اروپا
امكان استفاده از مگنت ها در رادياتور خودرو
نتيجه گيري

فصل دهم: بیست توصیه مهم در مورد کاهش مصرف سوخت

منابع


مبلغ قابل پرداخت 25,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1012

مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما