مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 57
  • بازدید دیروز : 108
  • بازدید کل : 206937

طراحی مجتمع تجاری لادن


طراحی مجتمع تجاری لادن

عنوان: طراحی مجتمع تجاری لادن

قالب بندی: WORD

تعداد صفحات: 115

این پروژه معماری در مورد مجتمع تجاری لادن می باشد که طراحی یک مجتمع تجاری را در مشهد بررسی می نماید. این پروژه به صورت تحقیقی و پژوهشی تهیه و تنظیم شده ، کلیه استانداردهای مورد نیاز یک پروژه معماری در آن رعایت شده و به صورت بسیار کامل می باشد. این پروژه به دانشجویان رشته معماری و دیگر رشته های مرتبط با آن پیشنهاد می گردد.

مقدمه

موضوع تجاري با توجه به قدرت بي‌بديل اقتصاد در عصر ما موضوعي ويژه در طراحي معماري به حساب مي‌آيد. در عصري كه توجه به هر مسأله به ميزان صرفه و بازده اقتصادي آن مي‌باشد، پيداست كه امكان پرداختن به نگاه‌هاي خاص در معماري مجموعه‌هاي تجاري تقويت مي‌گردد. به همين دليل انتخاب يك مجموعه براي طراحي معماري خود به خود جذاب‌تر از موضوعات ديگر مي‌باشد.

از خصوصيات دنياي امروز نقش انساني براي بهتر زيستن است و رفع نيازهاي زندگي از رسالت‌هاي يك معمار، معماري امروز آينه تمام نماي اجتماع مي‌باشد.

اين نيازهاي اقتصادي عصر جديد متأثر از انقلاب‌هاي تكنولوژيك مي‌باشد. بديهي است پاسخ‌گويي به نيازهاي ضروري و در عين حال متنوع مطاع ايجاد مركز ابنيه خدمات گسترده به صورت متمركز مي‌باشد و دليل انتخاب مجتمع تجراي براي اين طرح نهايي مي‌باشد.

مشهد دومين كلان شهر ايران به لحاظ جمعيت و وسعت، داراي ويژگي‌هايي خاص است. وجود بناهاي تاريخي كه قدمت تعدادي از آن‌ها بيش از ۵۰۰ سال است، در كنار حرم مطهر امام رضا (ع) كه قطب اصلي آن است، زمينه جذابيت صنعت توريسم مخصوصا توريسم مذهبي را فراهم كرده است. علاوه بر آن شهر مشهد پاسخ‌گوي نيازها و مراجعات اداري و تجاري و درماني مردم خراسان مي‌باشد. هم‌اكنون بازار و مراكز تجاري نقش مهمي در زمينه خدماتي، بازرگاني و اجتماعي به عهده دارد.

هر مجموعه تجاري كه نيازهاي ضروري زندگي بشر را عرضه كند خود به خود بخشي از توجيه اقتصادي دارد. براي افزايش موفقيت اقتصادي يك مجموعه بايد به عواملي از قبيل شدت نياز جامعه، وجود مجموعه‌هاي مشابه و مكمل سايت تا مجموعه‌هاي مشابه و نحوه دسترسي مخاطب به مجموعه توجه نمود. نياز جامعه با توجه به مسايل ذكر شده مشخص گرديد.

دسترسي مخاطب عام نقش به سزايي در انتخاب محدوده خواهد داشت و در صورت لحاظ نمودن اين موارد يك مجتمع تجاري بازده اقتصادي مناسبي خواهد داشت. قابليت اجرا از دو جنبه قابل بررسي است. اول امكان اجراي پروژه با توجه به تكنولوژي بومي و شرايط جامعه و دوم سازگاري طرح و ساختار اجرايي آن با قدرت و موقعيت پروژه كه هر دو در مرحله طراحي مورد توجه قرار خواهند گرفت.

بيان ضرورت‌هاي طرح

تجارت و خدمات تجاري بيش از هر چيز مستلزم مكان‌هاي ويژه، سازگار و جذاب مي‌باشد. اين در حالي است كه از ديرباز اين مكان‌هاي ويژه، در ارزش افزوده زمين و رونق شهر سهيم بوده‌اند. مكان‌يابي اين فضاها، دسترسي به آن‌ها همراه با جاي توقف براي مشتري‌ها و تحويل اجناس، همگي، شهرسازي شايان توجهي به اسم «شهرسازي تجاري» را به وجود آورده است و شكل‌هاي گوناگوني را به خود مي‌گيرد كه گوياي مراحل پي در پي تحول تاريخي تجارت خرده‌فروشي است.

مراكز تجاري و بازارهاي روز از جمله پرجاذبه‌ترين نقاط شهر محسوب مي‌شوند و جايي هستند كه معمولا در بيشتر ساعات شبانه روز مشغول فعاليتند. اختصاص فضاهاي ويژه به اين فعاليت به نحوي كه آسايش مردم در انتخاب و خريد كالاي مورد نظر فراهم باشد، همواره در شرق و غرب عالم رواج داشته است. بازار، تيمچه، سرا، گذر از نوع محفوظ و سرپوشيده و روزبازارها از نوع فضاهاي روباز، در كشور ما تاريخي ديرينه دارند. عكس اين نيز صادق است. به گونه‌آي كه مراكز و واحدهاي تجاري هرگز به جاص خاص بسنده نكرده و هر جا كه مردم (خريداران) بوده‌اند، آن‌ها هم مستقر شده‌اند.

انديشه تأسيس يك مركز تجاري و اداري در يك مجموعه شهري بازتابي از رشد فيزيكي و اجتماعي آن مي‌باشد. توسعه فيزيكي شهر از طرف ديگر به همراه شكوفايي انديشه‌هاي تازه در شهرسازي و شهرنشيني موجب گرديده است كه در تمام تقسيم‌بندي‌هاي شهر و محله، ناحيه و … كاربري‌هاي ويژه‌اي شكل گيرند و نقاطي خاص از شهر به نوع پروژه‌اي از كاربري‌هاي تجاري، اداري و… تخصيص يابند.

امروزه روابط اجتماعي مردم به اشكال گوناگون صورت مي‌گيرد و دايما تحت تأثير تحولات فني و تخصصي نيز قرار مي‌گيرد و اين تحولات باعث انتقال نقش انسان به ماشين شده است و اين مراجع در جوامع سبب تضعيف روابط چهره به چهره و دوري از حس مكان، زمان و فضا شده است. از طرفي فضاهاي موجود در شهرها، تحرك خودرانه به عنوان فضاهايي با كيفيت‌هاي مناسب اجتماعي بلكه به صورت فضاهايي صرفا با جنبه عملكرد خود و با كيفيت‌هاي نامناسب اجتماعي حفظ كرده‌اند.

بنابراين سامان‌دهي روابط اجتماعي در معماري امري بديهي مي‌باشد. يكي از اين فضاها مجتمع تجاري مي‌باشد كه با سابقه‌اي طولاني در فرهنگي ايراني همواره داراي قدرتمندترين فضا مي‌باشد.

فهرست مطالب

حوزه اول: بیان موضوع طراحی
بیان ضرورت مطالعه و طراحی(کمی و کیفی)
بيان هدف (ارايه تصویر کلی از محصول نهایی)
برنامه زمانبندی
منابع و مآخذ

حوزه دوم: مطالعه و تحلیل اطلاعات
مرحله اول : مطالعات پایه – زمینه
بخش اول: مطالعات پايه
فصل ۱: تعریف بازار- ادبیات بازار
۱- واژه بازار از منظر لغوی
۲- واژه بازار از منظر کالبدی
۳- واژه بازار از منظر اقتصادی
۴- واژه بازار از منظر اجتماعی
۵-تعریف امروزی بازار
فصل ۲: آشنایی با مفاهیم
۱- مفهوم کیفیت در فضای تجاری
۲- رابطه بین کیفیت و کمیت
۳- مفهوم فرهنگ شهری
۴ – بررسی اصول و معیارهای تأثیرگذار در کیفیت فضایی بازار
بخش دوم: مطالعات تكميلي
فصل اول: سير تحول بازار در ايران
۱- بررسی هویت بازار در ایران
۲- معنای لغوی بازار
۳- پیدایش بازار
۳- خصوصیات فضایی و کالبدی بازارها
۱-۵- شکل بازارها
۲-۵- مصالح و فن ساختمان بازار
فصل دوم: تحولات جديد شهر بازار
۱- تحولات جدید شهر و بازار
۲- مرکز تجاری در شکل جدید
فصل سوم: مطالعات پايه و بنيادي در زمينه تغيير فضاهاي شهري و مراكز رفع مايحتاج
۱- پیشنهادات کلی در جهت طراحی شهری
۲- ضوابط و مقررات اجرایی مجتمع‏های تجاری
فصل سوم: بررسي‌هاي كلي در مقياس شهر
۱- بررسی‏های تاریخی و روند شکل‏گیری شهر
۱-۱- نقطه آغازین ۲۰۳-۹۹۵ هـ.ق
۲-۱- دوران صفویه ۹۹۵-۱۱۱۰ هـ..ق
۳-۱- دوران قاجاریه
۲- ساختار کالبدی شهر مشهد
۱-۲- توسعه شهر مشهد در دوره پهلوی اول
۲-۲- توسعه شهر در دوره پهلوی دوم
۳- جهات توسعه شهر از دیدگاه طرح جامع
۱-۳- محورهای عمده شهر
۲-۳- عناصر شاخص شهر
۳-۳- بررسی‏های جمعیتی شهر مشهد
۴- مطالعات اقلیمی و جغرافیایی
۱-۴- درجه حرارت
۲-۴- میزان بارندگی، رطوبت نسبی، تبخیر و تعرق
۳-۴- جریان‏های هوا
۴-۴- وزش باد
۵-۴- نتيجه‌گيري
بخش سوم: مطالعات تطبيقي
بررسي مجموعه تجاري Bercy 2
بررسي مجتمع تجاري زيست‌خاور
بخش چهارم: مطالعات زمينه
۱- مكان‌يابي پروژه شهر مشهد
۱-۱- بررسي تاريخي
۲-۱- بررسي تنوع فضاهاي تجاري
۳-۱- بررسي كالبدي محدوده مورد نظر
۴-۱- بررسي جمعيت در محدوده مورد نظر
۵-۱- بررسي حوزه نفوذ كاركردي
۲- شناخت محدوده مورد نظر
۱-۲- شبكه شريان‌هاي اصلي اطراف سايت
۲-۲- كاربري اراضي
۳-۲- خصوصيات بافت كالبدي محدوده مورد مطالعات

گام سوم: تحليل و پردازش
۱- مباني طراحي مجتمع‌هاي تجاري
۲- مباني برنامه‌ريزي فيزيكي
۳- برنامه‌ريزي فيزيكي فضاهاي تجاري
۴- آناليز محدوده اطراف سايت
۵- آناليز و قابليت‌سنجي سايت
۱-۵- دسترسي‌ها
۲-۵- ديد
۳-۵- اقليم
منابع و مآخذ
مدارک مرحله اول طراحی


مبلغ قابل پرداخت 34,200 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما