مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 10
  • بازدید دیروز : 72
  • بازدید کل : 206782

نقش سرمایه اجتماعی در تشکیل سرمایه انسانی


نقش سرمایه اجتماعی در تشکیل سرمایه انسانی

عنوان: نقش سرمایه اجتماعی در تشکیل سرمایه انسانی

قالب بندی: WORD

تعداد صفحات: 59

این پروژه در مورد نقش سرمایه اجتماعی در تشکیل سرمایه انسانی می باشد که در 5 فصل و به صورت تحقیقی و پژوهشی تهیه و تنظیم شده ، کلیه استانداردهای مورد نیاز یک پروژه در آن رعایت شده و به صورت بسیار کامل می باشد. این پروژه به دانشجویان رشته حسابداری ، اقتصاد ، امور مالی ، مدیریت و دیگر رشته های مرتبط با آن پیشنهاد می گردد.

چکیده

يکي از ضرروت هاي مسير توسعه اقتصادي در هر جامعه اي مشارکت تمامي مردم آن جامعه در اين فرآيند مي باشد، به اين معني که داشتن برنامه مناسب و منابع کافي گرچه از نيازهاي رسيدن به توسعه اقتصادي مي باشد. اما همه اينها بدون وجود يک عزم قوي و مشارکت فراگير آحاد جامعه در پيشبرد برنامه هاي توسعه، توفيق کشور را در نيل به اهداف طراحي شده با چالش جدي مواجه مي کند. مشارکت مردم نيز به نوبه خود به عوامل متعددي بستگي دارد که از آن جمله مي توان به باور مردم به فايده مندي توسعه و نيز رهايي آنها از گرفتاري در دور باطل فقر و نابرابري مي باشد.

اشتغال نیروی کار تحصیل کرده به معنی بکارگیری نیروی کار با تخصص و با کیفیت‌ بالاتر و به عبارت دیگر به معنی بکارگیری سرمایه انسانی است.بدیهی است که این امر وابسته به عوامل مختلفی است که کارکرد آنها نقش تعیین کننده‌ای در آیندهء آموزش‌عالی‌ کشور دارد.در ایران طی سال‌های اخیر از یک‌طرف تغییراتی در ترکیب تقاضا برای‌ آموزش‌عالی(افزایش سهم زنان در ورود به دانشگاه) بوجود آمده و از طرف دیگر نرخ‌ بیکاری فارغ التحصیلان افزایش قابل توجهی یافته است. این مسئله از یک‌طرف ناشی از افزایش نسبی تعداد دختران دیپلمه و از طرف دیگر ناشی از بازدهی سرمایه انسانی و چشم‌انداز بکارگیری آن در شرایط فعلی کشور است.کاهش تمایل نسبی مردان برای ورود به آموزش‌عالی تا حدودی معلول این موضوع است که چشم‌انداز مناسبی برای اشتغال‌ فارغ التحصیلان آموزش‌عالی نمی‌بینند و هم‌چنین بازدهی آن در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های‌ دیگر و مشاغلی که نیاز به تخصص ندارند پایین‌تر بوده و یا تفاوت محسوسی ندارد. در تبیین‌ موضوع فوق می‌توان به نقش سرمایه اجتماعی پرداخت.نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که‌ کاهش سرمایه اجتماعی عاملی برای کاهش سرمایه انسانی می‌باشد.

واژگان کلیدی:

سرمایه اجتماعی – سرمایه انسانی – نیروی کار – سازمان – نظام اقتصادی

مقدمه

در ادبيات توسعه اقتصادي تا چند دهه قبل از سرمايه به عنوان مهمترين پيشران توسعه اقتصادي در کشورها نام برده مي شد و مصداق اصلي سرمايه، سرمايه فيزيکي (ماشين آلات و ساختمان) و سرمايه مالي تلقي مي شد.

بعد از اینکه مدل‌های مـرسوم‌ رشـد‌ نـتوانستند تمامی جوانب رشد اقتصادی را تـبیین نـمایند، دیـدگاه‌ های متوجه تقش سرمایه انسانی شد.در این راستا سرمایه انسانی‌ به‌ عنوان‌ عاملی تلقی شد که نقش اصلی را در تبیین «رشد‌ توضیح داده نـشده» دارد.سـرمایه انـسانی شامل آموزش‌ها، تخصص‌ها، مهارت‌ها و بطور کلی کیفیت نـیروی کـار می‌باشد. اما مطالعات‌ تجربی‌ به‌ نتیجهء یکسانی راجع به نقش سرمایه انسانی نرسیدند. سئوالی که مطرح‌ شد‌ این بـود کـه چـرا علیرغم اینکه امکان دست‌یابی به پیشرفت تکنولوژی برای همه کـشورها وجود دارد‌ و اغلب‌ کشورها‌ نیز از نیروی کار تحصیل کرده برخوردار هستند، ولی رشد اقتصادی در‌ همه‌ کشورها‌ شکل نمی‌گیرد.برخی مـطالعات بـه نـوع دیگری از سرمایه تحت عنوان سرمایه اجتماعی پرداختند‌.درحالی‌ که‌ سرمایه انـسانی اغـلب جنبه خصوصی و فردی دارد ولی سرمایه اجتماعی مربوط به روابط بین‌ افراد‌ وگروه‌ها است.به عبارت دیگر سـرمایه اجـتمامعی بـیانگر قابلیت اعتماد بین افراد،گروه‌ها‌،بین‌ دولت‌ و مردم و …است.وجود سرمایه اجـتماعی مـی‌تواند فـعالیت‌های اقتصادی را تسهیل و هزینه‌های آن را کاهش‌ دهد‌.هرچه سرمایه اجتماعی رو به کاهش رود،فرآیند تولید که مـستلزم بـکارگیری عـوامل‌ تولید‌ است‌،پرهزینه می‌شود.زیرا بکارگیری عوامل تولید نیازمند قراردادهای دو طرفه بین کارفرما و صـاحبان عـوامل تولید‌ است‌.در غیاب سرمایه اجتماعی اجرای این قراردادها بسیار پرهزینه می‌شود و از اینرو‌ بـازدهی‌ نـسبی‌ عـوامل تولید از جمله سرمایه انسانی کاهش می‌یابد.این امر باعث می‌شود تا انگیزه سرمایه‌گذاری در‌ سرمایه‌ انـسانی‌ کـاهش یابد. زیرا در فقدان سرمایه اجتماعی و بویژه اگر همراه با ناکارآمدی‌ دولت‌ باشد،کـسب درآمـد از راه ها و فعالیت‌هایی که نیاز به تحصیلات و تخصص ندارد بسیار ساده‌تر و کم هزینه‌ می‌باشد‌. براین اساس در ایـن مـقاله نقش سرمایه اجتماعی بر تشکیل سرمایه انسانی‌ را‌ بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول: کلیات تحقیق

مفهوم سرمايه انساني

مفهوم سرمايه اجتماعي

بیان مسأله

اهمیت موضوع

فرضیه تحقیق

روش تحقیق

محدودیت های تحقیق

پیشینه تحقیق

فصل دوم: سرمایه اجتماعی و سرمایه گذاری در سرمایه انسانی

سرمایه ی غیرملموس

شواهدی از کاهش‌ تمایل‌ به سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی در ایـران

بـرآوردی‌ از تـأثیر سرمایه اجتماعی در تشکیل سرمایه انسانی در ایران

فصل سوم: نقش سرمایه اجتماعی در بهره وری نیروی کار

تئوری سرمایه اجتماعی

سرمایه اجتماعی در نظام اقتصادی

مشکل سنجش سرمایه اجتماعی

اندازه‌گیری بهره‌وری

تأثیر سرمایه اجتماعی بر بهره‌وری

فصل چهارم: ایجاد سرمایه اجتماعی

نقش دولت در ایجاد آن

نقش دولت در ایجاد سرمایه اجتماعی

نهاد خانواده

نهاد آموزش

نهاد مذهب

نهاد بازار

نهاد حکومت

نهادهای مدنی

عوامل تهدید کننده سرمایه اجتماعی

فصل پنجم: نتیجه گیری و منابع

نتیجه گیری

منابع

منابع فارسی

منابع انگلیسی


مبلغ واقعی 25,000 تومان    17% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 20,750 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما